me & family

me & family
Lilypie Pregnancy tickers

Followers

Saturday, May 17, 2008

Kaedah Fonetik Bantu Anak MembacaBahasa Inggeris dan Bahasa MalaysiaBersama Othman Ahamad Penulis Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku dan ReadEasy

(Rencana dari ruangan Permata Hatiku, Majalah Mingguan Wanita, Ogos 2003)

"Siti baru sahaja berusia 5 tahun. Namun, dia bukan sahaja telah dapat membaca dengan lancar dalam bahasa Melayu bahkan sudah pandai menulis ayat-ayat pendek dengan baik. Suatu hari, ibunya membawa pulang siri cepat membaca bahasa Inggeris ReadEasy untuknya. Siti terus mengambil buku tersebut dan mula membelek-belek buku tersebut dan mencuba membacanya. Terkejut ibunya apabila melihat Siti dengan mudah membaca buku tersebut. Walaupun sebutan bunyi 'a' dalam bahasa Inggeris tidak tepat, tetapi setelah dibetulkan Siti dapat membaca ayat-ayat bahasa Inggeris dengan baik. Tersenyum ibunya kepuasan. Teringat dia kepada kawannya yang telah memperkenalkan kaedah fonetik Bacalah Anakku tiga bulan yang lalu..."

Memang begitulah hakikatnya bagi kanak-kanak yang telah diajar membaca menggunakan kaedah fonetik, iaitu membaca dengan menyebut dan menggabungkan bunyi-bunyi huruf, bukan sahaja dapat membaca dalam bahasa Malaysia tetapi juga dapat membaca dalam bahasa Inggeris.

Sebaliknya, kanak-kanak yang diajar membaca berdasarkan kaedah mengeja, terutamanya di sekolah-sekolah, atau berdasarkan kaedah suku kata , biasanya di tadika-tadika, mereka tidak dapat membaca dalam bahasa Inggeris langsung. Walaupun menggunakan huruf-huruf roman yang sama, mereka tidak dapat menggunakan kemahiran membaca dalam bahasa Malaysia untuk membaca dalam bahasa Inggeris hanya kerana kaedah mengeja atau suku kata tidak serasi langsung untuk bahasa Inggeris. Apa yang dapat dilihat di sekolah-sekolah, mereka terpaksa menghafal-hafal perkataan Inggeris dari segi ejaan dan sebutannya. Banyak manalah yang mampu dihafal oleh anak-anak kita apatah lagi untuk mengingat maksudnya pula?

Oleh itu ibu bapa yang bijak, seperti ibu Siti,telah memilih menggunakan Bacalah Anakku dan ReadEasy yang disusun menggunakan kaedah fonetik. Kata pepatah, bijak dahulu bijak sekarang. Hal ini demikian kerana melalui kaedah fonetik yang menekankan penguasaan bunyi-bunyi huruf, kanak-kanak dapat menguasai dua bahasa - iaitu bahasa Malaysia dan Inggeris.

Mengapakah begitu? Mudah sahaja. Terdapat 21 bunyi yang diwakili oleh huruf-huruf tertentu dalam bahasa pertuturan adalah sama dalam bahasa Inggeris dan bahasa Malaysia! Sebagai contoh, kanak-kanak yang membaca perkataan 'selipar' dalam bahasa Malaysia dengan mudah dapat membaca perkataan 'slip' dalam bahasa Inggeris kerana bunyi bagi huruf 's' 'l' 'i' dan 'p' adalah sama dalam kedua-dua bahasa. Jadi tidak hairanlah jika Siti terus dapat membaca buku cepat membaca bahasa Inggeris ReadEasy dengan senang. Ibu bapa hanya perlu memperkenalkan beberapa bunyi asas yang berbeza dalam kedua-dua bahasa seperti 'a' 'c' 'u' 'o' dan seumpamanya sahaja. Oleh sebab kaedah membaca perkataan berdasarkan sistem fonetik hanya memerlukan kanak-kanak menggabung-gabungkan bunyi-bunyi huruf pada perkataan yang dibacanya. Justeru itu, kanak-kanak yang dapat menggabung bunyi-bunyi huruf dalam perkataan bahasa Malaysia apabila membaca dengan mudah sahaja dapat membaca perkataan bahasa Inggeris dengan kaedah yang sama.

Dengan itu, ibu bapa haruslah mengambil peluang ini supaya anak-anak kita hanya perlu belajar satu kaedah sahaja untuk belajar membaca tetapi dapat membaca dua bahasa sekaligus, iaitu bahasa Malaysia dan Inggeris. Elakkanlah daripada menggunakan kaedah mengeja yang telah terbukti lambat dan mengelirukan atau kaedah suku kata yang membebankan memori anak-anak kerana kaedah ini tidak akan dapat membantu anak membaca dalam bahasa Inggeris.

Bagi kanak-kanak yang menggunakan bahasa Malaysia di rumah sebagai bahasa pertama, mengajar membaca dalam bahasa Malaysia mengikut kaedah fonetik haruslah didahulukan. Setelah mereka fasih membaca , ajarlah mereka membaca dalam bahasa Inggeris pula. Anda akan pasti terpegun dengan memampuan mereka. Bagi kanak-kanak yang berbahasa Inggeris di rumahnya sebagai bahasa pertama, mengajar membaca bahasa Inggeris terlebih dahulu berdasarkan kaedah fonetik mungkin lebih menyenangkan. Tetapi mereka akan membaca dalam bahasa Malaysia dengan mudah nanti.

Oleh itu janganlah dilepaskan peluang ini. Pada usia kanak-kanak 4-5 tahunlah masa yang sesuai untuk diberikan kemahiran membaca. Dapatkanlah Bacalah Anakku dan ReadEasy sebagai dua siri yang paling serasi untuk belajar membaca kedua-dua bahasa.

No comments: