me & family

me & family
Lilypie Pregnancy tickers

Followers

Thursday, November 5, 2009

ku terima Ujian Dari-Mu......

Anak-anak merupakan amanah Allah kepada setiap hamba-Nya.
Siapa pun kita memang bersyukur kerana telah di beri peluang untuk menjadi seorang ibu yang dapat mengandungkan, melahirkan dan kini akan membesarkan seorang insan baru yang bergelar anak.

Hakikat nya semua kita bersetuju... menjalankan amanah ini bukan la satu perkara yan mudah. Setiap hari emosi kita akan sentiasa di cabar ole kerenah anak-anak kita. (Dan itula dugaan/ujian dari Allah untuk insan yang bergelar ibu.......


Agak terpanggil untuk menulis hari ini setelah terbaca komen dari seorang teman yang sudi singgah ke blog ini ...(terima kasih). Saat ini teman ini tengah sarat mengandung anak kembar dan mungkin tengah berdebar2 menantikan saat-saat kelahiran...:D , apa pun kami sekeluarga mendoakan semoga teman kami selamat melalui detik-detik bersejarah ini dengan penuh kesabaran.

Persoalannya, bagaimanakah pengalaman yang dilalui seorang ibu dalam membesarkan anak kembar...??
perkara asas untuk jawapan di atas tidak lain dan tidak bukan adalah Bersedia dari segi fizikal dan Mental.
Tidak semua masa itu mudah.....kerenah mereka memang sentiasa menguji kesabaran. Sejak kecil hinggalah sekarang , sifat sering meminta perhatian lebih tetap ada, dan yang pastinya tidak ada seorang pun mahu mengalah. Pendek kata asyik nak berbalah/bergaduh jer huhuhu..

Kadang tu tak tahu nak buat apa. Hanya pasangan dia lah tempat dia nak lepas geram untuk semua benda yang dia tak puas hati. Tapi selalunya salah sorang mesti lebih dominan dari seorang lagi. Tak kira lah si abang ker atau si adik..lebih kurang bermusim lah.

Entah berapa kali agaknya aku Menitiskan airmata (huhuhu) kerana geram, letih, tension, simpati, tak sampai hati dan mcm2 lagi la perasaan yang menguji tahap kesabaran ku ini. Nasib baiklah abah sentiasa bagi sokongan kalau tak entah apa jadi.

Ada masa memang gelabah, terutama bila time sakit, lepas seorang menangis seorang lagi atau tak pun dua-dua serentak menangis, sampai tak tau nak buat apa, yang mana satu nak di dahulukan, sedangkan dua-dua tak nak orang lain nak ibu dia juga. Sebab tu bila mereka demam abah mesti kena ambil cuti..kalau tak memang langsung tak boleh buat apa-apa. Selalu the end of the day kita pun akan jatuh sakit gak.

Kat rumah ni memang budak2 ni kena makan scott emulsion , bagi antibodi diorg kuat. kalau boleh memang tak nak ambil risiko , jangan sampai budak2 ni sakit...huhuhuhu.

Itu cerita time diorng masih bayi, yang terbiasa nak kan perhatian, sekarang ni bila dah lasak tak habis-habis nak berebut tak kira lah barang mainan ker, bantal busuk ker, baju ker ada je lah yang tak puas hati. Kadang seorang buka tv, seorang gi tutup tv, dah jadi gaduh dah. Tapi dah budak-budak kan rasanya budak bukan kembar pun macam tu lah kerenahnya. Tapi tidak lah sampai semua perkara yang dibuat nak berebut macam budak berdua ni. Kata orang nak kena jarakkan kedudukan kalau tak, habislah badan budak2 ni luka bergigitan, benjol kepala kena ketuk barang permainan, sampai kadang tu memang tak sampai hati.

Bukan ibu dia je mengeluh aiman ni pun kadang2 sampai menangis geram sebab tak boleh nak leraikan adik dia...Sekarang dia dah tak kisah dah..kalau adik dia nangis..ibu atau abah pasti akan tanya "apsal adik tu..?" dia akan jawab dengan selamba "Haiqal buat Haqimie.."tak pun sebaliknya..Kadang bila dia malas nak layan adik2 dia ni , dia akan pegi main sorang2.

Cuma satu benda jer, kalau haiqal kena marah atau kena rotan, haiqimie pun akan nangis juga. Biarpun bukan dia yang kena marah. walaupun salah seorang dari mereka tengah tidur.

Memang diorang ni agak susah nak berdamai, tapi sifat membela mereka kuat antara satu sama lain. Kalau kita buat sesuatu dengan salah seorang dari mereka yang seorang lagi pasti menjerit marah. hehehe dia tak bagi pasangan dia disakiti orang lain. Begitu juga bila time merajuk, yang pujuk pasangan dia juga, ibu pun dia tak kan layan tau.

Dalam banyak-banyak pengalaman tu bukan semua nya teruk...Kadang-kadang kerenah diorang ni dengan sendirinya mengubat keletihan kita. terutama melihat gelagat2 mereka ni.

Macam Haqimie dia adik tapi dia tak nak mengaku yang dia adik. Dia lebiih suka memanggil haiqal adik. Bila dipaksa panggil abang baru dia panggil abang tapi jarang lah..selalu panggil nama jer. Kalau abang aimannya mahu pula dia panggil abang.

Kadang yang melucukan diorang ni selalu main tukar nama..kat rumah memang dibiasakan, ibu atau abah suka tanya "siapa ni?" so masing2 akan jawab nama masing2..Tapi kadang2 diorang tak nak guna nama sendiri. yang haiqal mengaku haqimie dan haqimie mengaku haiqal. Kadang pelik gak..diorang ni komfius ker dengan nama sendiri atau pun saje jer. Kadang bila kita sergah "Siapa?" baru lah diorang gelak dan sebut nama sendiri.

Ada masa terkena gak budak-budak ni, terutama bila ada yang buat benda yang tak betul, di tanya "siapa buat?" dia akan sebut nama sendiri padahal nak sebut nama yang seorang lagi . Yang kita ni, kadang bukan perasan pun terus jer marah last2 gelak sediri yer lah orang yang sepatutnya dimarah haqimie, ni gi marah haiqal . Abang aiman dia lah yang bising" ibu ni..bukan haiqal lah ....haqimie!!!"

Diorang ni pun kadang berpakat gak, berpakat menghambur, berpakat main air, berpakat lompat atas katil..nak buat benda mesti berdua, sekarang dah mula pandai mengadu, lagi lah menjadi-jadi, buat keje sama-sama tapi sekejap2 datang buat report, konon nak mengelak dari kena marah, tuduh member seorang tu yang buat..huhuhu.

Yang paling kelakar time makan, bagi pinggan seorang-seorang time nak menyuap haiqal akan ambil nasi dari pinggan haqimie dan haqimie pulak ambil dari pinggan haiqal..pelik betul. Jenuh juga nak mengajar diaorang makan kat pinggan masing2. Bila kita leka mula lah diorang buat lagi..

Kesimpulannya, perangai budak kembar ni memang begitu ,dalam diri mereka dah wujud sikap persaingan. Setiap masa pasti banyak perkara yang susah nak dijelaskan. Tugas kita sebagai ibu bapa nilah penting dalam membantu mereka mengurangkan sifat-sifat yang tak elok tu, kena ajar sifat saling sayang menyayangi, kalau boleh jangan sampai terpilih kasih.

Memang agak susah, agak sukar nak dibeza-bezakan kerana mereka mempunyai keperluan yang sama. Kalau antara Aiman dan adiknya , agak mudah nak bagi alasan, hanya cakap "sabar ye nak..bagi ibu urus adik dulu abang boleh tunggukan...".Biarpun Aiman akan tarik muka masam tapi kita yakin dia akan faham. Tapi tidak pada budak berdua ni, bila kita bagi alasan begitu, secara automatik dia akan salahkan pasangan dia, padanya mungkin kerana pasangannya lah yang menyebabkan apa yang dia nak tak dapat.

Ini lah sifat yang amat menakutkan dan menjadi satu cabaran yang besar bagi seorang ibu. Kerana apa yang sering berlaku seolah2 mereka akan meletakkan kesalahan seratus peratus kepada pasangan masing2 walaupun perkara tu tidak langsung bersangkutan. huhuhu..
Hanya kerana tidak menunaikan permintaan haqimie misalnya haiqal menjadi mangsa tempat melepaskan geram dan begitu sebaliknya.

So ibu2 diluar sana kenalah bersedia. Mungkin juga ia berbeza, tetapi, inilah pengalaman yang mungki akan anda hadapi nanti..Cara menangani masalah ini mungkin berbeza-beza, dan yang pastinya sebagai seorang ibu kita tetap tidak akan berhenti untuk terus belajar dan bersedia menghadapi pelbagai kemungkinan yang bakal tiba.

Note : Siapa yang sudi berkogsi pengalaman membesarkan baby kembar boleh email kan kepada ( v.ainie@yahoo.com) .

- huhuhu dah 6 pagi..baru nak gi tidur ni

7 comments:

sara said...

salam singgah..best nye dapat twin. dlu mase kawin b'angan gak nak kan twin, cz my family ade gen twins.my mother pun twin gak.pastu sara pun ade adik lelaki twin gak..sara add link skali & follow blog ni..tq..

Arif Omar said...

TAHNIAH DAPAT KEMBAR. JAGALAH AMANH ALLAH INI DENGAN BAIK. RAMAI LAGI YAG TAK DAPAT ANAK PUN. ANDA BERTUAH.

-fizA- said...

best nye dapat twin.. saya pun mengandung jugak. baru 14weeks.. tapi perut besar macam dah 4-5 bulan.. ari tu scan doc kate ada sorang jer.. tapi bhg bawah perut ni sakit2 lak sekarang.. ingat nak pegi scan sekali lagi lah.. mana tahu kot ada lagi sorang kan? hehe... btw, tahniah ye kak..

a片 said...

走光顏射
免費網路交友
21點輪盤
線上博彩
射精就是快樂
色情老師
網路主播影音網
9州博彩
百家樂線上

www.3wae.com said...

夜未眠成人影城
搏奕
德州撲克遊戲
亂倫俱樂部
影音交友聊天室
免費聊天室交友
a片免費試看
檳榔西施自拍照片
色情影片

線上免費a片卡通 said...

85cc成人片
線上免費看a片
台灣美女寫真集圖片館
通博歐博百家
真人荷官
視訊色妹妹
免費賽車美女寫真
龍筋保養油壓舒壓按摩
推薦紅利

www.77yum.com said...

成人卡通影片分享
免費正妹交友
台灣媽媽精
免費自拍圖片
聊天交友網愛
online遊戲
免費視訊脫衣視訊
a片免費看
亂倫俱樂部