me & family

me & family

Followers

Thursday, March 13, 2008

Merotan Menurut Dr Fadzilah Kamsah (Tips)

MHI 7 Februati 2005.-

Dalam Islam, sebarang kesalahan yang dilakukan oleh anak2 perlu dihukum dengan tujuan untuk Mendidik.- Salah satu kesilapan yang dilakukan oleh ibu bapa ialah tidak menggantung rotan di tempat yang senang dilihat oleh anak2.- Ini bertujuan untuk mengingatkan atau sebagai amaran.-Anak2 disuruh sembahyang pada usia 7 tahun dan dirotan jika tidak sembahyang pada usia 10 tahun, jadi kita ada tempoh 3 tahun untuk beritahu, mendidik, memberi amaran kepada anak2 sebelum di hukum.-Contohnya jika anak2 suka mencarut, kita beri amaran akan diberi makan cili contohnya. Kita mesti terangkan kesilapan dan risikonya berperangai sedemikian. Jika kelakuan itu berterusan barulah dirotan, dicili dan sebagainya dgn tujuan untuk mendidik.

-Bila kita boleh terus merotan anak tanpa amaran? Contoh jika anak baling pisau pada abang/adik ie. keadaan yang membahayakan.-Etika merotan - perlu ada saksi. Jika ayah rotan, emak jadi saksi begitu juga bila guru rotan di sekolah, perlu ada saksi.-Cara merotan yang betul - di tapak kaki. Merotan di situ menyakitkan tetapi tidak membahayakan. Tapak kaki ada point reflexology yang sensitive tetapi tidak mendatangkan kesan sampingan.-Kaunseling penting SEBELUM dan SELEPAS merotan.-Bila bapa merotan anak, emak kena bagi kaunseling. Selalunya anak2 susah menerima kaunseling dari orang yang menghukum. Di sekolah, guru disiplin merotan, kaunselor beri kaunseling.-Anak2 yang tidak pernah dihukum tidak akan mempunyai kekuatan psikologi untuk menghadapi dunia sebenar yang penuh dgn pancaroba dan dugaan.

-Masalah ibu bapa yang sibuk bekerja - mengambil pendekatan untuk tidak menghukum anak untuk mengimbangi masa yang tidak diluangkan dgn anak2. Anak2 tidak dirotan kerana rasa bersalah terhadap anak2.-Anak2 begini tidak berkesan jika dirotan oleh guru sebab impak lebih besar jika dirotan oleh ibu dan bapa sendiri.-Selepas merotan perlu nasihat dengan baik dan sama2 bincang/cari jalan penyelesaian untuk masalah. Terangkan apa yang perlu dibuat.- Sebarang hukuman perlu diberi serta merta sebab anak2 tidak nampak kesalahannya jika hukuman ditangguh. Contohnya ibu berkata "Nanti ayah balik kerja biar ayah hukum kamu". Cara yang begitu tidak betul lagipun menampakkan seolah emak jadikan bapa crook. :)-Ibu bapa mesti sepakat dalam hukuman, tidak boleh bertelagah di depan anak2.

No comments: