me & family

me & family

Followers

Sunday, February 14, 2010

Tips melembutkan hati anak...

Mengikut perhatian dan pengalaman ku , kelincahan dan keaktifan kanak2 itu bermula di usia 2tahun. Kerana disaat ini anak-anakku ini agak sukar untuk dikawal , semuanya tengah aktif, lasak dari semua segi..(alhamdulillah, satu perkembangan yang baik) tapi tidak lah berharap untuk melihat mereka hyper-aktif, huhuhu..

Ketika menulis blog ni pun pun aku baru jer dekat2 nak sembuh dari demam teruk sejak beberapa hari yang lalu. Mungkin terlalu letih, kurang masa rehat, sedikit stress atau banyak (siapa tahu kan :)) . Apa pun diharap semuanya dah berakhir, berapa hari tak terlayan budak-budak ni, rumah dah jadi macam kandang kuda ( lebih kurang ler) bedak dah bersepah satu rumah, carpet yang dulu warna hijau dah bertukar putih dah..huhuhu.. (sukahati koranglah..)

Dan..sepatutnya..malam ini aku masih tidak layak untuk berjaga malam..kerana dikhuatiri demam akan datang lagi..hehehe..tapi tak per malam ni aku ambil sedikit masa, memandangkan tadi myhubby dah bagi banyak masa untuk berehat, so, curi masa sikit jer.

Tips melembutkan hati anak

ok lah kita kembali kepada tajuk, maklumat ni agak berguna dan teringin pula nak berkongsi dengan ibu-ibu diluar sana yang sudi singgah di blog mytwinshero ni.

Kita (Ibu bapa) digalakkan untuk membaca Surah Taha ayat 1-6 3x pada telinga anak semasa anak tidur 7hari berturut-turut..insyaAllah anak akan lembut hati dan mendengar kata..........

Doanya adalah seperti dibawah


 
[1] Taa' Haa  
[2] Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan  
[3] Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah  
[4] (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi  
[5] Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy  
[6] Dia lah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi


Surah taha adalah surah yang melemutkan hati Saidina Umar buat kali pertama ketika dia mendengar adiknya Fatimah membaca surah tersebut.

ayat ni pun salah satu alternatif...

"LAILAHAILALLAH SUBHANA HABIBI SYAHID"...

boleh jer baca berulang kali samada berhadapan dengannya atau dibelakangnya...

bukan sahaja untuk anak yang nakal,degil dan liar...juga untuk suami yang macam tu...
baca sambil mengacau air pun boleh...tiada bilangan khusus...boleh baca ulang2 kali..bila-bila masa

sama-samalah kita berusaha untuk mendidik anak kita menjadi anak-yang soleh , dan insan yang cemerlang di dunia dan akhirat.
Amin3x..(Semoga aku diberi kekuatan)

1 comment:

mama wana said...

assalamualaikum

terima kasih sis, atas perkongsian ini :)