me & family

me & family
Lilypie Pregnancy tickers

Followers

Friday, April 3, 2009

Kisah tentang hobi....

HObi???
Apa hobi korang?
Tak kisah lah apa pun hobi korang, yang penting ikut selera + citarasa masing2.

Dulu masa kecil banyak juga hobi/benda yang aku minat buat...

i) Kumpul Stem
Koleksi stem masa dulu banyak lah juga . Stem bermacam-macam rupa & bentuk . Last dengan minat ni bila buku stem HILANG kat sekolah..pastu dah serik dah nak kumpul lagi, frust menonggeng wooo ...dah benda yang kita sayang-sayang hilang..huhu.

Kenapa bawa kesekolah? Ni kes nak tukar-tukar stem ngan kengkawan la ni.nak mempelbagaikan koleksi lah katakan. Akhirnya putih mata, padan muka.

ii) Cipta Sajak.
Wow ..tak sangka jiwang gak aku ni yer. Tak kira masa dan tempat pantang di layan perasaan..huh berjela-jela madah dan pujangga. Pen + nota selalu jer kepit.

Bila hujan turun jer, memang kena cari port..tak hingat tu..layan perasaan ntah ampai mana2 . Tapi ok juga lah, adalah 2-3 kali hasil karya tukeluar kat majalah.(Majalah Apa Yer? Tak ingat pula namanya.tapi majalah untuk remaja lah _FOKUS kot) Riuh gak satu sekolah. Almaklumlah alamat pun guna alamat sekolah. Bangga lah kejap.


Hobi ni entah bila hilangnya,tak perasan pulak..sedar-sedar dah tak ada minat dah. Masa buat sajak ni selalunya aku "perah otak' cuba untuk menyelami erti kehidupan,apa yang telah dilalui oleh insan-insani, bagaimana mereka menangkis terjahan pelbagai dugaan , membayangkan kehidupan sempurna yang di idamkan...dan macam-macam keadaan lagi lah.

Tapi saat itu, hanyalah satu pemikiran dan penghayatan kepada situasi itu dan diungkapkan melalui ayat berbunga-bunga. Bila dah sampai masa untuk melaluinya dan menghadapi sendiri kehidupan sebenar, memanglah berbeza sekali.(Bagai langit dan bumi). Melaluinya lebih perit kerana kita akan merasa sekali kesakitanya.Bukan lagi sekadar andaian dan fikiran semata.tak terungkap rasannya. so cukuplah bermadah-madah...bersajak-sajak...Now welcome to the reality life...


iii) Hasil kerja tangan
Masa kecil dulu ingat lagi aku memang suka kacau barang2 Mengait ibu(crochete). Ibu pun surirumah sepenuh masa(=), bila ada masa terluang dia akan menyiapkan tempahan jiran-jiran untuk membuat cross stitch atau pun alas meja/tv/kusyen.

Tapi masa tu material terhad, untuk belajar suka2 tu memang tak cukup ler.so aku kira tumpang tengok dari jauh jer la.


Tapi bila aku dah besar dan ada duit sendiri, barulah aku melayan hobi ni. Ingat lagi ms study dulu sempat juga aku kerja part time ambil tempahan mengait ni. buat set alas kusyen , sarung bantal love dan sarung kotak tisue.ada lah juga buat tambah2 duit pocket.

Selepas ni tak tahu hobi baru apa lagi yang boleh aku cuba. Yang penting biarlah boleh menghasilkan pulangan yang menarik.

Rasanya mungkin juga aku boleh jadikan hobi aku sebagai satu kerjaya...ermm..nak kena pikir-pikirkan..

No comments: